زیبایی - مراقبتی

درمان ریزش مو بعد از کرونا

آیا ریزش مو از عوارض ابتلا به کرونا می‌باشد؟ اگر پس از ابتلا به کرونا دچار ریزش مو شدیم چه کنیم؟ آیا ریزش مو ناشی از کرونا درمانی دارد؟ ریزش مو کرونا تا چه مدت پس از ابتلا به ویروس ادامه خواهد داشت؟ این‌ها سوالاتی است که به محض مشاهده علائم کرونا به ذهنمان می‌آید و همه ما دوست داریم که به بهترین شکل از ریزش مو جلوگیری کنیم. اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر کرده است، در این مقاله با ما همراه شوید.

از جمله عوارض کرونا می توان به سر دردهای طولانی، بروز حساسیت ها و علامت های پوستی، از بین رفتن جس چشایی و بویایی، و …….. اشاره کرد. کرونا مانند بیماری های دیگ عوارضی در پی دارد. اما متخصصان در اولین گام به علت متفاوت بودن عوارض بعد از کرونا توصیه های اکید به رعایت پروتکل های بهداشتی دارند، تا تعداد کمتری از افراد درگیر علائم و عوارض کرونا شوند. ریزش مو نیز یکی از عوارض های عجیبی است که این ویروس از خود به جای می گذارد. سوالاتی که در این بین به وجود می آید این است که چرا با ابتلا به کرونا موها دچار ریزش مو می شوند ؟ چگونه باید با آن رو به رو شد و درمانش کرد؟

کرونا و ریزش مو

بصورت طبیعی در طول روز باید حدودا ۱۰۰ تار مو از دست بدهیم. ریزش مو نگرانی از بابت بروز بیماری یا اختلالی بخصوص در بدن بوجود نمی‌آورند، پس چه زمان موجب نگرانی می‌شوند؟

اگر شما به کرونا مبتلا شدید و موهای شما در هر روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو ریختند اما جایگزین آن‌ها مویی رشد نکرد، آن وقت زمان نگرانی فرا رسیده است. درصورتی که موهای جدید رشد نکنند، کم مویی، ریزش شدید مو و شاید طاسی سکه‌ای و کچلی بروز کند. در این صورت می‌توان گفت که ریزش مو شروع شده است. البته خوب است بدانید که ریزش مو تنها مختص موهای سر نیست و ممکن است دیگر نقاط بدن بویژه در مردان درگیر کند. یکی از دلایل این روزهای ریزش مو، کرونا است.

کسانی که تاکنون مبتلا به کرونا شدند علائم و عوارضی متفاوتی را در خود مشاهده کرده‌اند و یا از برخی عوارض مشکل ساز شکایت دارند. یکی از این عوارض پسا کرونا ریزش مو است که به تازگی در برخی از مبتلایان که کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، مشاهده می‌شود.

این گروه مدعی هستند که پیش از ابتلا به کرونا ویروس اصلا ریزش مو نداشتند و پس از درمان با ریزش شدید موهای سر روبه رو شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز ریزش مو را بعنوان عوارض کرونا اعلام کرده است.

اما بهتر است بدانید که ریزش مو کرونا چه علامت‌هایی دارد:

  • قبل از ابتلا به بیماری ریزش مو نداشتید.
  • ریزش مو پس از درمان شدت گرفته است.
  • نقاطی طاس روی سرتان ایجاد شده است.
  • باوجود گذشت چند ماه از درمان کرونا همچنان ریزش مو ادامه دارد.

نوع ریزش مو ناشی از کرونا چیست؟

  • ریزش مویی که در اثر بروز کرونا پدید می‌آید از نوع تلوژن افلوویوم است. این نوع ریزش مو در گروه مشکلات ریزش مویی قرار می‌گیرند که از حساسیت بالایی برخوردارند، نیستند.
  • مدل ریزش مو TE بصورتی است که بیمار تنها چند مدتی درگیر آن خواهد بود.
  • این ریزش مو کاملا ناگهانی بوجود می‌آید و هیچ نشانه‌های خفیف و کندی به همراه ندارد که بتوانید زودتر آن را شناسایی کنید.

علت ریزش مو کرونا

همانطور که اشاره کردیم اصلی‌ترین علتی که می‌توان برای بروز ریزش مو در دوران کرونا اشاره کرد، استرس و فشارهای عصبی فراوان است. چه بسا تغذیه، ضعف بیمار ناشی از بیماری و بستری شدن و برهم خوردن سلامت عمومی بدن در دوره کرونا خود می‌توانند عوامل دیگر بروز این حالت در موها باشند.

درهرصورت ریزش مو پس از کرونا دقیقا از مدل ریزش موی تلوژن افلوویوم خواهد بود و شاید اصل موهای پس سر درگیر این ریزش مو نشوند. در عوض بیشتر موهای بالای پیشانی ضعیف شده و ریزش بیشتری خواهند داشت. حال منظور از مدل TE یا تلوژن افلوویوم چیست؟

این ریزش مو درصورتی که عامل استرس زا شدید باشد بروز می‌کند و برای مدتی شاید طولانی موها را به حالت استراحت یا همان تلوژن فرو میبرد.

  • تب ناشی از کرونا: جالب است بدانید که متخصصین معتقدند تب ناشی از کرونا خود یک عامل مهم دیگر در بروز ریزش موهاست که این موضوع در بین علائم ریزش مو مدل TE نیز دیده شده است.
  • استرس ناشی از کرونا: استرس دیگر عامل بروز ریزش مو مدل TE عنوان شده است. حتما اگر شما هم دچار بیماری کرونا شده باشید بدلیل تجربه این بیماری در آن دوره استرس و فشار روانی زیادی را تحمل کردید. خیلی از افراد عنوان می‌کنند به دلیل فشار و استرسی که در دوره قرنطینه تحمل کردند شاهد ریزش موهای سرشان بودند.
  • تغییر تغذیه: در طول مدت بیماری افراد بنابر شرایط بیماری و حد وخامت آن ممکن است مانند سابق تغذیه کافی نداشته باشند، در اینصورت بروز ریزش مو مدل ET کاملا ممکن است و عجیب نیست. معمولا این افراد پس از درمان بیماری و گذشت دوره نقاهت ریزش موهایشان برطرف می‌شود.
  • داروها: حتما میدانید که هنوز داروهای ویژه‌ای برای درمان کرونا ویروس ساخته نشده‌اند، بنابراین برای تسکین بیماری ممکن است در طول درمان به بیماری داروهای مختلفی تجویز شود. بخشی از ریزش مو ممکن است ناشی از عوارض دارو درمانی باشد، که موقتی است.

درمان ریزش مو کرونا

برای درمان عارضه ریزش مو کرونا درمان بخصوصی وجود ندارد اما متخصصین توصیه می‌کنند:

  • از استرس و فشار روانی دور کنید.
  • سعی کنید تمرینات آرامش بخش مانند یوگا انجام دهید تا بار منفی از بدن خارج شود.
  • درصورتی که متخصص داروی بخصوصی تجویز کرده آن را بموقع مصرف کنید.
  • نسبت به ریزش مو حساسیت نشان ندهید.
  • دست به درمان‌های خودسرانه نزنید، چراکه این ریزش مو موقتی است و درمان می‌شود.

چگونه می توانید از ریزش موی ناشی از استرس در زمان بیماری کرونا جلوگیری کرد؟

اگر یک رویداد استرس زا مانند: مبتلا به ویروس کرونا دارید، نمونه راهکار هایی که برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارند عبارتند از:
– تغذیه مناسب
– مدیریت استرس
– مراقبت از موها
– خواب خوب

تغذیه مناسب

مو برای سالم بودن و رشد به تغذیه مناسب، برای مثال استفاده از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و ….. نیاز دارد. توصیه ما این است حتما به مقدار کافی از موارد زیر چه از راه مکمل ها و چه از راه رژیم غذایی استفاده نمایید:

  1. پروتئین
  2. آهن
  3. ویتامین D
  4. ویتامین C
  5. فلز روی
  6. اسید فولیک
  7. ویتامین2 های گروه b مانند B1,B6,B12
  8. مکمل های منیزیوم، سلنیوم و سیستیین

مدیریت استرس

استرس می تواند علائم فیزیکی و عاطفی زیادی ایجاد کند و یادگیری مدیریت استرس می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است اقداماتی وجود داشته باشد که، می توانید برای کمک به کاهش سطح استرس خود انجام دهید، به عنوان مثال:

  1. ورزش به ویژه یوگا
  2. ذهن آگاه را تمرین کنید، بطور منظم مدیتیشن انجام دهید.
  3. روابط سالم داشته باشید.


مراقب از موها

طرز رفتار شما با موهایتان بسیار مهم می باشد و ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:

– از مدل موهایی که موها را می کشد خودداری کنید، مانند دم اسبی یا بافته های تنگ افریقایی
– اجتناب از گرمای بیش از حد برای شستشو مو
– اجتناب از شوینده های با سولفات بالا
– نرم کننده و ماسک مو رو کمتر استفاده کنید و موادی استفاده کنید که پارابن نداشته باشند‌.


خواب خوب

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که باید حتما به آن توجه داشته باشید داشتن خواب خوب و کافی می باشد. برخی نکاتی که باید در این مورد به آن دقت کنید شامل:

  1. قبل از خواب دمنوش های ارامش بخش بخورید و یک ساعت مطالعه کنید.
  2. 7 تا 8 ساعت در شب با کیفیت خوب بخوابید.

با پزشک خود در مورد راه های دیگری برای مدیریت سطح استرس خود صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا