آموزشی

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری

واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین ۱۰ ام الی ۱۵ ام هر ماه انجام می شود. اگر بعد از این مدت واریزی صورت نگرفت باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه و علت را جویا شوید.

گرفتن بیمه بیکاری خیلی زمان بر هست ولی ناامید نباش با رزومه ساز کاران می تونی یه رزومه خوب برای خودت بسازی وسریع استخدام بشی‌.

استعلام واریز بیمه بیکاری

میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری، ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد حداقل دستمزد زمان بیکاری (شروع بیکاری) افزوده می شود، اما در هر حال میزان مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین مقرری بیمه بیکاری است از طریق تقسیم جمع کل دریافتی مبنای کسر حق بیمه ظرف ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری بر روزهای کار بیمه شده در این مدت محاسبه می شود برای محاسبه بیمه بیکاری خود به صورت آنلاین اینجا کلیک کنید.

تمام کارگران و افراد مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که شغل خود را از دست داده‌اند، می توانند برای ثبت درخواست بیمه بیکاری به سامانه اینترنتی بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه کرده و یا به صورت حضوری به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی و بخش امور بیکاری مراجعه کنند. برای آشنایی با شرایط دقیق دریافت بیمه بیکاری اینجا کلیک کنید.

براساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، پس از تکمیل فرم تقاضای بیمه بیکاری و دریافت کد رهگیری، پرونده متقاضیان بررسی می شود؛ در صورتی که فرد بیکار واجد شرایط دریافت تسهیلات بیمه بیکاری کرونا باشد، پیامکی برای اعلام شماره حساب به این افراد ارسال می شود؛ متقاضیانی که پیامک درخواست شماره حساب را دریافت کرده اند و در یکی از ۶ بانک سپه، رفاه، ملی، ملت، صادرات و تجارت حساب دارند باید به سامانه بیمه بیکاری مراجعه و شماره حساب را ثبت کنند تا فرایند پرداخت بیمه بیکاری انجام شود.

توجه: سایت کاران صرفا جهت آگاهی کاربران این خبر را اطلاع رسانی کرده است؛ هیچ ارتباطی به وزارت کار و دستگاه های تابعه آن نداشته و طبیعی است که مسئولیتی نیز در قبال رسیدگی به موضوع بیکاری ندارد.

فهرست موضوعات

  • زمان واریز بیمه بیکاری
  • مبلغ بیمه بیکاری
  • افزایش حقوق بیمه بیکاری 1401
  • استعلام واریز بیمه بیکاری
  • سند واریز بیمه بیکاری
  • تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری تیر ۱۴۰۱

زمان واریز بیمه بیکاری 

فرآیند سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری در سال های اخیر به این صورت بوده است که تا تاریخ 15 ام ماه بعد مبلغ بیمه بیکاری به حساب مشمولین دریافت بیمه بیکاری واریز می شود. به عنوان مثال بیمه بیکاری خرداد 1401 در تاریخ 15 تیر 1401 واریز می شود.

معمولا شعبه ها در یک تاریخ مشخص بیمه بیکاری را واریز میکنند اما ممکن به دلیل مصادف بودن 15 ام ماه با تعطیلات رسمی در اولین روز غیر تعطیل بعد از آن واریز انجام شود.

مبلغ بیمه بیکاری 

حداقل مبلغ بیمه بیکاری 1401، حداقل حقوق وزارت کار (بدون بن و حق مسکن) می باشد که برای سال 1401 حدودا مبلغ 42,000,000 ریال می باشد.

برای کسانی که اولین ماه دریافتی بیمه بیکاری شان است از تاریخ بیکاری حقوق بیمه بیکاری ماه قبل که واریز نشده به صورت یکجا به حسابشان واریز خواهد شد. به عنوان مثال اگر تاریخ بیکاری شما 30 بهمن باشد و شما اولین بیمه بیکاری خود را در تاریخ 15 تیر دریافت کنید حقوق بیمه بیکاری اسفند و فروردین و اردیبهشت و خرداد یکجا به حسابتان واریز می شود. 

افزایش حقوق بیمه بیکاری

افزایش حقوق بیمه بیکاری از اول فروردین 1401 برای کسانی که در سال 1400، بیمه بیکاری دریافت می کردند اعمال می شود. حقوق فروردین بیمه بیکاری 1401 با نرخ افزایش یافته سال جدید، تا 15 اردیبهشت واریز می شود. هرچند شعب تا 27 اردیبهشت فرصت دارند تا سند تایید شده بیمه بیکاری فروردین را واریز کنند اما معمولا زودتر پرداخت می کنند.

استعلام واریز بیمه بیکاری

برای استعلام واریز بیمه بیکاری تیر 1401 وارد سایت تامین اجتماعی شوید و از منوی بیمه شدگان، حمایت های کوتاه مدت را انتخاب کنید و سپس روی مشاهده درخواست های تعهدات کوتاه مدت کلیک کنید. در این قسمت می توانید ملاحظه کنید که سند پرداخت بیمه بیکاری برای شما صادر شده یا نه.

سند واریز بیمه بیکاری

اگر فردی مشمول دریافت بیمه بیکاری باشد حداکثر تا 30 ام هر ماه سند پرداخت در شعبه بیمه تامین اجتماعی صادر میشود و شعب تا 27 ام ماه بعد فرصت دارند تا سند تایید شده بیمه بیکاری را واریز کنند اما معمولا زودتر پرداخت می کنندو حداکثر تا تاریخ 15 ام ماه بعد به حساب فرد واریز می شود.  به عنوان مثال سند پرداخت بیمه بیکاری خرداد 1401 حداکثر تا پایان خرداد صادر می شود و تا تاریخ 15 تیر 1401 پرداخت می شود.

در صورتی که به هر دلیل بیمه بیکاری شما قطع شده باشد در پایان ماه برای شما سند پرداخت بیمه بیکاری صادر نمی شود و طبیعتا در تارخ 15 ام ماه بعد هم واریزی به حساب شما انجام نمیشود. بنابراین اگر بنا به دلایلی ازجمله عدم حضور در زمان مراجعه بازرس تامین اجتماعی احتمال قطع بیمه بیکاری خود را بالا میدانید برای پیگیری حداکثر تا تاریخ 30 ام همان ماه فرصت دارید تا پیگیری کنید. به عنوان مثال برای پیگیری واریز بیمه بیکاری خرداد 1401 که تا تاریخ 15 تیر 1401 قرار است پرداخت شود، حداکثر تا پایان خرداد فرصت دارید که پیگیری کنید.

هرچند اگر بعد از آن تاریخ پیگیری کنید و مجدد بیمه بیکاری شما برقرار شود در ماه های آتی بیمه بیکاری ماه قبل هم به حسابتان واریز می شود و همچنین در سوابق بیمه شما لحاظ می گردد.

بیمه بیکاری برای حمایت از اقشاری که به‌صورت موقت و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند، به‌وجود آمده‌است.  با توجه به نوسانات بالای اقتصادی، امکان از دست دادن اجباری شغل بیشتر  شده‌است.

در چنین شرایطی، تامین نیازهای زندگی دشوار می‌شود. پاندمی کرونا کسب‌وکارهای زیادی را به تعطیلی کشاند و به همین خاطر نرخ بیکاری بالا رفت.برای گذر از بحران‌های مالی حاصل از آن می‌توان به بیمه بیکاری اتکا کرد.

بیکار به چه کسی گفته می‌شود؟

پیش از توضیح این‌که بیمه بیکاری چیست و شرایط و مدارک لازم جهت دریافت این بیمه چیست؛نیاز داریم که بدانیم از نظر قانونی بیکار به چه کسی گفته می‌شود؟

بیمه‌شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده، اما آماده به کار باشد را بیکار می‌نامند. بنابراین بیکاری از طریق ترک کار یا استعفا مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود. اما سوال اصلی این است که چطور بیمه بیکاری بگیریم؟

اگر بیمه‌شده، «بیکار موقت» شناخته شود یا به دلایلی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی بیکار شود، می‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند. کارگران فصلی که در پایان فصل کار اخراج شده‌اند نیز مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

برای اعلام بیکاری تا چه مدت فرصت داریم؟

بیمه‌شده باید حداکثر پس از گذشت ۳۰ روز از بیکاری خود، به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد و آمادگی‌اش را برای اشتغال به کار مشابه اعلام کند. تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تامین‌ اجتماعی است.

شعب تامین‌ اجتماعی پس از تایید ادار‌ه‌هایی که نام آنها گفته شد، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. نکته مهم در این است که مبلغ بیمه بیکاری از روز اول شروع بیکاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

کدام بیمه شدگان بیکار شرایط بیمه بیکاری را دارا هستند؟

آن دسته از بیمه‌شدگان می‌توانند روی مستمری ماهانه بیمه بیکاری حساب باز کنند که شرایط زیر را دارا باشند:

  • حتما به‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
  • بازنشسته، مستمری بگیر یا از کار افتاده نباشند.
  • پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • حداقل یک‌سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
  • تبعه کشورهای دیگر نباشند.
  • یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند، بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد.
  • افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.
  • کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در میانه فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.
  • چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری

برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری، درصورتی‌که متقاضی بیمه بیکاری با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت مقرری و داشتن شرایط بیمه بیکاری،‌ حداکثر ظرف مدت زمان ٣٠ روز از تاریخ بیکاری به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند، پرونده او به جریان خواهد افتاد.

اما درصورتی‌که متقاضی دریافت بیمه بیکاری نتواند در این بازه زمانی به اداره کار مراجعه کند و موضوع را اطلاع دهد، مراجعه وی پس از ٣٠ روز با ارائه عذر موجه و تایید هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک عمومی لازم برای بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری در شرایط کرونا و غیر از آن متقاضی بیمه باید مدارک زیر را به‌صورت حضوری به اداره کار و تعاون ارائه دهد:

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • معرفی‌نامه کارفرما

درخصوص گزینه آخر توضیح ضروری این‌که برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته فرد را با درج زمان، به‌صورت مکتوب اعلام کند. تاریخ درج شده در این نامه باید یک روز پس از پایان قرارداد و آخرین روز ذکرشده در لیست بیمه باشد.

به‌عنوان مثال چنان‌چه شخص تا ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ با کارفرما قرارداد دارد، باید در نامه قید شود از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ آن مجموعه دیگر نیازی به حضور فرد مذکور ندارد.

ثبت‌نام غیرحضوری بیمه بیکاری چگونه انجام می‌شود؟

مراجعه حضوری برای درخواست بیمه بیکاری، اجباری نیست و تمامی افراد می‌توانند با ورود به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است.

برای این کار پس از ورود کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه دکمه ادامه را بزنید تا درخواست شما ثبت شود. منظور از شماره بیمه مربوط که منحصربه‌فرد و متعلق به شماست و شماره کارگاه، محلی‌ است که تا ۳۰ روز گذشته در آن مشغول به کار بوده‌اید. در صورت اطلاع نداشتن از این شماره‌ها به پورتال تامین اجتماعی مراجعه کرده و آنها را دریافت کنید.

درصورتی‌که ۳ درصد حق بیمه بیکاری شما پرداخت نشده باشد، واجد دریافت حقوق بیمه بیکاری نیستید و با پیام زیر مواجه خواهید شد:

توجه داشته باشید که در صورت وارد نکردن درست اطلاعات هم این پیام را مشاهده خواهید کرد، بنابراین از درست بودن محتوا اطمینان حاصل کنید.

در غیر این‌صورت به مرحله بعدی هدایت خواهید شد تا فرم مربوطه را پر کنید. تصویر فرم را در زیر مشاهده می‌کنید:

سایت پیگیری پرونده بیمه بیکاری

پس از تکمیل این فرم و ثبت درخواست کد رهگیری به شما نمایش داده شده و برای شماره‌ای که وارد کرده‌اید پیامک می‌شود. این شماره را نیز نزد خود نگاه دارید و منتظر اطلاع‌رسانی‌های بعدی از طریق پیامک باشید.

ارسال از طریق پیامک:

توجه داشته باشید که درخواست بیمه بیکاری تنها شامل این مراحل نیست و برای تکمیل پروسه باید با در درست داشتن مدارک خود به اداره کار محل کارتان مراجعه کنید.

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری

مدت پرداخت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه دارد. اما درنهایت مدت آن برای مجردین از ۳۶ ماه و متاهلین از ۵۰ ماه بیشتر نخواهد شد. البته محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد.

سند واریز بیمه بیکاری

سابقه پرداخت حق بیمهمدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری
متاهلین و یا متکلفینافراد مجرد
از ۶ تا ۲۴ ماه کامل۱۲ ماه۶ ماه
از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه۱۸ ماه۱۲ ماه
از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه۲۶ ماه۱۸ ماه
از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه۳۶ ماه۲۶ ماه
از ۲۴۱ ماه به بالا۵۰ ماه۳۶ ماه

استثناء: افراد مسن مشمول قانون بیکاری که در زمان بیکار شدن ۵۵ سال یا بالاتر سن و سابقه پرداخت ۱۰ سال حق بیمه دارند، می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده کنند.

مبلغ پرداختی بیمه بیکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.

فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

حقوق بیمه بیکاری چه روزی از هر ماه واریز می‌شود؟

واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین دهم الی پانزدهم هر ماه انجام می‌شود. اگر پس از این مدت واریزی صورت نگرفت باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

در این‌باره باید گفت، بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تامین اجتماعی محسوب می‌شود و صندوق تامين اجتماعی مکلف است با دريافت حق بيمه مقرر، به بيمه‌شدگانی که طبق مقررات اين قانون به‌طور موقت بيکار می‌شوند، مقرری بيمه بيکاری پرداخت كند.

درصورتی‌که عیدی از طرف کارفرما و به سبب وجود رابطه اشتغال و مزدبگیری پرداخت می‌شود. بنابراین طی دوران دریافت بیمه بیکاری، به شخص واجد شرایط عیدی تعلق نمی‌گیرد.

بیمه بیکاری در چه صورتی قطع خواهد شد؟

  • بیمه‌شده دوباره به کار اشتغال یابد.
  • بیمه‌شده از قبول شغل مشابه پیشنهادشده خودداری کند.
  • بیمه‌شده مستمری بازنشستگی دریافت کند یا دچار ازکارافتادگی کلی شود.
  • مدت زمانی که بیمه بیکاری به شخص تعلق می‌گیرد پایان یابد.
  • بیمه‌شده فوت کند.
  • بیمه‌شده بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی خودداری کند.

چند نکته مهم درباره بیمه بیکاری

سند واریز بیمه بیکاری

  • چنان‌چه بیمه‌شده‌ای بر اساس مقررات قانون کار و رای صادره از مراجع حل اختلاف به‌دلیل کوتاهی در انجام وظایف محوله‌ یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی محل کار توسط کارفرما اخراج شده‌ باشد، بیمه بیکاری به او تعلق نخواهد گرفت.
  • وقتی یک فرد بیمه‌شده با دریافت حقوق روزهای بلاتکلیفی خود به کار قبلی بازگردد، باید تمامی مبالغ دریافت‌شده تحت ‌عنوان بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی برگرداند.
  • اگر پس از پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌، مشخص شود آن شخص به‌صورت ارادی از کار ترخیص شده، فرد مذکور موظف است کلیه حقوق دریافت‌شده تحت عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.
  • چنان‌چه بیمه‌شده بیکار، باردیگر مشغول به کار شود و به هر علتی اشتغال مجددش را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع ندهد و مبلغ ماهیانه بیمه بیکاری را دریافت کند، باید دستمزدی که بابت بیمه بیکاری از زمان بازگشت به کار دریافت کرده را به این سازمان بپردازد.
  • مقرری دریافت‌شده تحت عنوان بیمه بیکاری مانند سایر مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی از مالیات معاف است.
  • وابستگان تحت پوشش بیمه بیکاری درمانی عبارتند از: همسر، فرزندان اوناث به شرط عدم ازدواج و نداشتن شغل، فرزندان ذکور زیر ۱۸ سال، پسران بالای ۱۸ سالی که مشغول تحصیل هستند یا بنا بر تشخیص پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی ازکارافتاده کلی محسوب می‌شود، پدر و مادر در شرایطی که سن پدر بالای ۶۰ سال بوده، از کار افتاده کلی باشد و خرج زندگی او از طریق بیمه‌شده تامین شود به‌علاوه خواهر و برادر تحت تکفل با شرایط فرزندان مونث و مذکر.
  • کارگران فعال در پروژه‌هایی مانند فعالیت‌های عمرانی که ماهیت غیردائمی دارند و پس از پایان موضوع قرارداد یا اتمام قسمتی از کار بخشی از کارگران در آنها مازاد اعلام می‌شوند، مشمول بیمه بیکاری نخواهند بود.
  • همسر شخصی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند، می‌تواند مهریه خود را از محل این مستمری طلب کند.

نتیجه نهایی

قانون بیمه بیکاری امکان مناسبی است که طی دوران بیکاری هر فرد می‌تواند دست‌کم گوشه‌ای از هزینه‌های زندگی او و خانواده‌اش را تامین کند.

از جمله مزایای بیمه بیکاری باید به این نکته اشاره کرد که تمام مدتی که مستمری مذکور به حساب یک فرد واریز می‌شود، برای او به‌‌عنوان سابقه خدمت منظور می‌شود؛ به این معنا که ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت به حساب می‌آید.

همچنین در صورت وجود نیاز به جذب نیرو، آن فرد در اولویت معرفی به واحدهای پذیرنده نیروی کار و اشتغال به کار جدید قرار می‌گیرد.

چگونه خود را بیمه تکمیلی کنیم

چطور بیمه بیکاری بگیرم

عواقب گرفتن بیمه بیکاری

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا